Taal
Vorige week hadden we het over de regel van cht/gt. Deze week hadden we het over de ch/g (zonder t). Dit deden we vanuit de tekst van Jentel. Jammer genoeg bestaat er geen regel om te weten of je ch of g moet schrijven. Je moet de woorden met ch gewoon onthouden en alle andere schrijf je dan met g. De kinderen stelden voor om een verhaaltje (net zoals het ei- en het au-verhaal) te maken met alle ch-woorden. Dat is gemakkelijker om te onthouden. Zo gezegd, zo gedaan! Er kwamen ook passende tekeningen bij!
Iedereen kreeg een boekje met leuke spellingsoefeningen over alle onderwerpen die we in het tweede moeten kennen. We werken hier zelfstandig en op eigen tempo in. Zo wordt er flink geoefend en herhaald!
We deden de Vlaamse test voor begrijpend lezen. Zo kunnen we zien of iedereen goed begrijpt wat hij/zij leest.
Rekenen
De meeste kinderen gingen deze week van start met hun boekje vol bewerkingen. Alle oefeningen komen hierin aan bod. Wie een bepaalde soort kent, werkt verder zonder uitleg. Wie moeite heeft, krijgt eerst uitleg en oefent dan nog eens extra. De oefeningen gaan van gemakkelijk naar moeilijk.
We herhaalden alle leerstof van de getallen. Iedereen werkte alleen. Zo kreeg ik een beeld of alles voldoende gekend is. We deden dit ook voor vormleer.
Elke dag maakten we tijd voor onze tafels. Het is zo belangrijk dat we hier vlotheid in krijgen! Blijven oefenen is de boodschap. Volgende week starten we met de tafel van 7.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten