Taal
We werkten met de tekst van Jentel over een bloementerras. We haalden er alle hakjes (doffe klanken) uit en kwamen zo tot 3 groepen: de hakwoordjes met 1 klapje (zoals de, het, een,...), de woorden met een hakje vooraan (zoals verjaar, terug, bedank,...), de woorden met een hakje achteraan (zoals bloemen, sleutel, einde,...). In woordpakket 7 oefenden we deze woorden in. Er werd weer mooi en verzorgd geschreven tussen de schrijflijnen met onze fijne schrijfpotloden!
Rekenen
*We herhaalden wat maaloefeningen zijn (5+5+5+5 = 4 x 5). Volgende week gaan we eindelijk van start met de maaltafel van 1!

*We oefenden het uur en het halfuur op de klok in.

*In ons bewerkingenboek zijn enkele kinderen aangekomen aan de brugoefeningen met + of de te veel oefeningen. Aangezien dit nieuw is, kwam er een uitleg voor de hele groep. We grepen hiervoor eventjes terug naar de eierdozen van het eerste leerjaar. We voerden de oefeningen concreet uit:
8 + 6 Hoe doen we dit? - We leggen 8 eitjes in de doos - Er kunnen nog 2 eitjes bij - Ik doe de doos dicht, want ze is nu vol - Ik heb 4 eitjes te veel - Deze leg ik in de volgende doos - Samen zijn dat 14 eieren.
Sommige kinderen voeren deze stappen uit in hun hoofd. Andere tekenen ze op hun blad. Nog andere hebben nood aan de concrete eitjes en eierdozen. We oefenen elk op ons niveau en we zullen dat ook volgende week doen.
*De getallen tot 100 werden ingeoefend door fichewerk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten