Rekenen:
Deze week deden we heel wat spelletjes met cijfers. Zo kwamen we al tot 5. (volgende week leren we hem schrijven)
Elk kind kreeg een cijfer opgekleefd zonder dat hij zelf kon zien welk cijfer dat was. Een ander moest hem, zonder te praten tonen welk cijfer hij had. (Een eierdoos vullen.) Daarna kregen de kinderen opdrachten: welk getal komt voor je, welkeen komt na je? (getallenrij) Welke cijfers kan je eerlijk verdelen? (even en oneven getallen) En we probeerden om ze ook eens oneerlijk te verdelen. (verdeelrijen) Dat was nog wat moeilijk, maar het idee zat er wel in.
Op die manier proberen we een getal volledig te doorgronden en daar inzicht rond te verwerven.
Later speelden we nog het 'wie-ben-ik ' spel met de cijfers en het werd een hele leuke uitdaging. (In de weekendmap zit het spel om dit weekend nog eens opnieuw te doen.)
Daarnaast hebben we ook heel veel gewogen. Zo kwamen we vertrouwd met het begrip: kilo!
taal:
We mixten de vorige zin en de nieuwe zin door elkaar. Zo kwamen we tot gekke zinnen. Terwijl we probeerden te achterhalen wat ze betekenden ontleedden we heel wat letters.
Intussen kennen we ook al de 'm' (van 'marius') , de 'g' (van 'giorgi'), de 'o' (uit 'nog'). De 'k' van 'kikker' vonden we in het woordje 'ik' terug.
Daarna gingen we zelf aan het puzzelen. We probeerden zelf woorden te maken. Er moest zeker een klinker in zitten (= dit noemen wij een 'rode letter'). We lieten elkaar onze woorden lezen. Het resultaat kan je bewonderen op het leesblad van deze week.
Dus ja, je leest het goed: wij zijn begonnen met LEZEN! Joepi!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten