-Het eerste leerjaar vertrekt vanuit een tekening. Ze zoeken hierbij een goede, passende zin. De begeleidster schrijft deze op in lees- en vloeiende letters. De kinderen drukken of kleven de zin na. Ze kunnen de vloeiende letters ook overtrekken. Dit gebeurt allemaal in het tekstenboek.
-Het tweede leerjaar schrijft een tekst. We gaan een stapje verder en proberen om tot 2 goede zinnen te komen. We denken hierbij aan: wie, wat, waar, wanneer. De begeleidster bespreekt en verbetert de tekst. De tekst komt in het tekstenboek en wordt voorzien van een passende illustratie.
Morgennamiddag werken we onze teksten af en kan de helft van de klasgroep zijn/haar resultaat voorstellen aan de anderen. Door stemming wordt dan één tekst uitgekozen. Deze tekst wordt gebruikt bij het leren lezen en schrijven, zowel in het eerste als in het tweede leerjaar. De verkozen tekst wordt uitgewerkt op een schildersdoek en opgehangen aan onze klasdeur. Volgende week kan de tweede helft van de klasgroep zijn/haar tekst voorstellen en wordt er opnieuw gekozen. Gedurende het schooljaar wordt er van elk kind van de klas een tekst gekozen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten