Deze week onderzochten we de 7. De kinderen waren dolenthousiast dat ze opnieuw een cijfer leerden. We weten nu wat vóór en na de 7 staat, dat hij oneven (!) is. Jaja, we kennen nu ook al de term even en oneven! We zochten het dubbel van 7 en merkten dat we daarvoor 2 eierdozen nodig hadden: een volle van 10 eieren (die dicht is) en ééntje met 4 losse in. Dat noteerden we dan ook zo: 14! (1 volle doos/tiental en 4 losse eieren/eenheden) Sommige kinderen hadden het meteen fits.
Er werd ook een opmerking gemaakt: onze cijferpaspoorten hebben steeds ofwel een groene ofwel een oranje kleur! Wat zou dat betekenen? De kinderen kwamen zelf tot het antwoord: de groene zijn de oneven getallen, de oranje zijn even getallen. En dat wisselt telkens om!
En tellen deden we nog veel meer: we vulden de paginanummers in in ons dierenboek. We herkenden opnieuw een structuur: vanaf 10 tem 19 blijft het eerste cijfer gelijk, en gaat het tweede telkens eentje omhoog! Ah, dan werden de twee eierdozen er weer bijgehaald: bij elk van die cijfers was er 1 volle doos en waren er enkele losse eieren!
Taal
Het lezen en het enthousiasme daarvoor kan niet op. We oefenden vooral op de v, de d (opgelet: niet verwarren met de b !), de a en de aa. Maar toen we een leesoefening maakten en de kinderen echte zinnetjes mochten lezen dan merkten we dat sommigen al meer letters beheersen. En het werkt aanstekelijk voor iedereen. Het enthousiasme stimuleert het lezen, het lezen stimuleert de letterkennis en dat wakkert dan weer het enthousiasme aan! Wat leuk!
Zo ontdekten we de ui en de oe al eventjes.
Let op, niet alle kinderen maken op hetzelfde tempo vooruitgang maar wat belangrijk is: ze maken allemaal vooruitgang. En ze lezen ALLEMAAL!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten