Vandaag gingen we dus aan de slag. We ontrafelden de bol touw en ontrolden hem in de gang. Hij liep van onze klas tot in de turnzaal! Maar ja, hoe lang is dat dan?
Iedereen kwam aan de beurt om een deeltje van ons lange touw te meten. Om de meter kleefden we een plakkertje. Precies werken was de boodschap!
We telden alle meters bij elkaar. Het was erg moeilijk om de tel niet kwijt te raken. Dus markeerden we om de 10 meter ons lint. We telden 68 volle meters en dan kwam er nog eens stukje bij. 7 decimeter. Dat betekent dat de kinderen toch wel heel goed hadden gegokt toen ze dachten dat ons touw 70 m zou zijn!
Het oudste kleuter kwam eens piepen want zij hadden een ketting gemaakt en wilden ook wel eens weten hoe lang die was. Onze 'meetassistenten' hielpen hen daarbij.
68 meter is wel heel lang. Maar 1 meter, hoe zit dat daar nu mee? Iedereen zocht bij zichzelf tot hoe hoog een meter komt. Bij de één tot onder zijn neus, bij de ander onder zijn kin of net boven de navel.
En dan kregen de kinderen opnieuw een uitdaging.
Zonder meter moesten ze toch een meter proberen te maken. De één deed dat met blokjes, ....
de ander met dozen...
Of met stiften...
Nadien controleerden we met de meetstok hoe het zat met onze constructie.
Sommigen hadden precies 1 meter, anderen net iets meer of iets minder.
Maar 1 ding was zeker. Er zat er niemand ver naast! Bravo!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten