Taal
We maakten deze week een groot dictee van het leerlingenvolgsysteem: 30 woorden en 6 zinnen! We spreidden dit over 3 dagen. Alle spellingsmoeilijkheden voor het tweede komen in zo'n dictee aan bod. We moesten ons dus goed concentreren, nadenken en ook nadien controleren.
Voor datzelfde leerlingenvolgsysteem deden we ook een test van begrijpend lezen.
Enkele kinderen werkten hun leestest van vorige week af.
Zo met de krokusvakantie voor de deur, is het goed om na te gaan waar iedereen nu staat op taalniveau. Zo weten we ook meteen waar we nog moeten aan werken de komende maanden.
We oefenden de hoofdletters N, Z en M in. De kinderen deden hun uiterste best om fijn en nauwkeurig te werken.
Rekenen
We herhaalden alle maaltafels. We deden dit ook voor de eerste keer met tijd. De kinderen vonden dit wel spannend. Het is de bedoeling om de vlotheid erin te krijgen. Iedereen kwam ook individueel de tafel van 3 opzeggen. De deeltafel van 3 kwam aan bod. We gebruikten hiervoor allerlei spulletjes uit de klas, die we in groepjes van 3 verdeelden.
We oefenden de bewerkingen tot 100 in, elk op eigen tempo en niveau.
Met materiaal, en nadien zonder, zochten we naar de helft en het dubbel van grote getallen.
We hadden het natuurlijk over de meters die we afstapten met ons wiel... daar zorgde ons buurtonderzoek voor!
Vakantieboekje
In de map van de week vindt iedereen een leuk en uitdagend krokusboekje. Het is niet verplicht om in het boekje te werken, maar het kan wel interessant zijn om onze grijze hersencelletjes wat wakker te houden. Daarnaast vraag ik naar goede, oude gewoonte om alle geleerde tafels (1,2,3,5,10) goed te blijven oefenen. Na de vakantie starten we met de tafel van 4.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten